Конспект уроку на тему:  «Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства
(за повістю В. Бикова «Альпійська балада»)»
Урок у 7 класі


ТЕМА.  Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства (з
МЕТА УРОКУ:
·         продовжити роботу над сюжетом повісті; охарактеризувати головних героїв; дослідити тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства;
·         розвивати критичне мислення;
·         удосконалювати вміння виразного читання, виділення головного, коментування ключових епізодів;
·         сприяти вихованню в учнів кращих людських якостей ­– вірності, наполегливості, мужності, стійкості, жертовності.
ОБЛАДНАННЯ: текст повісті, ілюстрації до твору, роздатковий матеріал, відео матеріали.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
ü  Характеризуватиме образи персонажів твору;
ü  Вдосконалить вміння виявляти ключові риси і загальнолюдські моральні цінності;
ü  Висловлюватиме особисте ставлення до героїв твору.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу
ЕПІГРАФ:                                                          У чому сенс життя? Служити іншим і робити добро.
/Арістотель/
                                                           Залишатися людиною, незважаючи ні на що…
/А. Камю/

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.      Перевірка домашнього завдання:
1.1 Евристична бесіда.
·         Коли і де відбуваються події в повісті? (В середині Другої світової війни, в Австрії, в таборі військовополонених біля Альп).
·         Як організовувалася втеча полонених із заводу?
·         Що стало останньою краплею для бунту Івана?
·         Ким виявилася випадкова попутниця героя?
1.2 «Чи уважний ти читач?» (встановити хронологічну послідовність).
І варіант                                                            ІІ варіант



1.      План втечі.
2.      Знайомство з Джулією.
3.      Ранок у лісі.
4.      Жереб.
5.      Зневажливий погляд полоненої.
6.      Сон Івана.
7.      Втеча.
8.      Зустріч з гефтлінгом.
(Ключ: 1; 4; 5; 7; 2; 6; 3; 8.)

9.         Розповідь Івана про себе.
10.     Німець-утікач привів із собою німців.
11.     Історія Джулії
12.     Любов Івана та Джулії
13.     Пастка
14.     Зараження крові
15.     Смерть Івана
16.     Врятоване життя.
(Ключ:11; 9; 12; 10; 14; 13; 16; 15)


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.      Перегляд відео мотивації
2.      Слово вчителя
·         Які почуття у вас викликало це відео?
 Та навіть в такий жорстокий,небезпечний час знаходилося місце для сильних почуттів, які перевіряються часом. Ось про такі почуття дружби і кохання, які протистоять світу насильства ми й поговоримо сьогодні на уроці.
       Повість написана на основі реальних подій. Це був кінець війни в Австрійських Альпах. Письменник випадково зустрівся з Джулією із Неаполя,яка серед російських солдатів шукала військовополоненого Івана і розповіла історію їх зустрічі і кохання,яка й лягла
       в основу повісті "Альпійська балада",що була надрукована через  десять років після  подій.
Добро і зло, радість і сум, зустріч і розлука, біле і чорне, життя і смерть, війна і мир… Ці слова-антоніми супроводжують нас усе життя, вони заставляють нас задумуватися над сенсом нашого життя. Сьогодні ми з вами будемо говорити про такі актуальні проблеми, даючи характеристику головним героям твору В.Бикова. А ще ми повинні дати відповідь на проблемне запитання:
«Хто він, Іван Терешко – переможець чи переможений? У чому він вбачав сенс свого життя? »
3.      Оголошення теми та мети уроку. Запис у зошити
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1.        Бесіда:
·         Пригадаємо, про що твір В.Бикова «Альпійська балада»?
·         Яка головна думка твору? (очікувана відповідь:уславлення сили духу, осуд війни, насильства, утвердження сили кохання).
2.      Слово вчителя
Критик Лазарєв визнає цікавою історію втечі і переслідування німцями втікачів, але йому рішуче не по душі любовний сюжет повісті:«Для чого потрібна в повісті ця історія короткого, несподіваного, зародженого наперекір життєвим обставинам, всім смертям на зло – кохання?».Чи погоджуєтесь ви здумкою критика?
(Використовуючи прийом «Обери позицію», учні висловлюють свої думки.)        
3.      Характеристика образів повісті
·         Знайдіть у тексті і зачитайте опис Івана та Джулії.
·         Учні складають (заповнюють) паспорт-характеристику головних героїв
Ключ:
1
Прізвище та ім’я
Іван Терешко
Джулія Новеллі
2
Вік
25 р

3
Національність
Білорус
Італійка
4
Місце народження
с.Терешки, бідна селянська родина, батько помер із голоду
Неаполь, батько – хазяїн фірми, багач
5
Рід занять
Рядовий солдат, військовополонений, звик до важкої селянської праці; реально оцінює свою державу
Військовополонена, живе ілюзією про комунізм
6
Риси характеру
Скромний; вірний; не мав дівчини; на нікого не розраховує
Тендітна, ніжна, батько хотів видати заміж за багача, втекла з Маріо, можливо кохала


Милосердний, вразливий, сильний духом, терплячий, витривалий, міцної статури
Оптимістична, завзята, смілива, відчайдушна, рішуча
7
Мрії
Мирне життя

5. Слово вчителя
У цих двох людей, яких звела війна зародилось кохання. Чи було воно несподіваним? (очікувана відповідь: Ні, воно зародилось поступово) .
Прослідкуємо його шлях.
6. Групова робота. Гра  «ЛІТЕРАТУРНЕ ЛОТО»

Почуття
Цитата
Злість  
«Зі злості вдарив її по обличчю»
Байдужість    
«Іван намагався бути байдужим до неї…»
Приязнь 
«Він уже з більшою приязню, ніж досі,  подивився на дівчину, на її мокре, смагляве, симпатичне обличчя» 
Страх втратити                                         
«Іван тепер боявся втратити супутницю»
Щось незнайоме                                      
«Це була не жалість, ні співчуття -  щось незнайоме защеміло у грудях»
Нове почуття

 «Її присутність тут вже не здавалась йому небажаною чи обтяжливою …  В Івановій душі росло нове ставлення до Джулії  - чи то братнє, чи то батьківське…»                                                        
Людське диво
«Як на  недосяжну таємницю, дивився і дивився на неї – маленьке людське чудо, що так пізно і щасливо він відкрив у житті»

Вчитель: - У вашій характеристиці прозвучали думки про любов, жертовність. З яким кольором  ви асоціюєте кохання героїв повісті В.Бикова  серед жахів війни?
Повернення до проблемної ситуації уроку.
- Як закінчується сюжетна лінія Івана Терешка І Джулії??
В фіналі повісті Іван рятує Джулію ціною власного життя.
- Чи міг він вчинити інакше?
- Як нове почуття змінило Івана?
-  Давайте спробуємо виключити із сюжету твору лінію кохання? Що це змінить в характеристиці Івана?
-  Чи погоджуєтеся ви із своїми попередніми відповідями?
7. Підсумок вчителя:
Між Іваном та Джулією зародилося глибоке почуття, яке не вибирає часу і умов для своєї появи. Воно дає віру в свої сили, надію, воно окрилює людину.
8. Робота з епіграфами уроку.
   V. Етап контрольно-оцінювальний
1.      Підсумок уроку
2.      Асоціативний кущ. Які асоціації у вас викликає слово «війна»?
3.      Вічно незгасаючий біль матерів, діти яких не повернулися з війни, знайшов своє відображення в «Баладі про мальви» українського композитора В.Івасюка. Пісня, яку ми будемо слухати сьогодні, написана через 30 років після перемоги над фашизмом, але сповнена смутку та болі.  (Перегляд відеокліпу на пісню  В.Івасюка «Мальви» )
- Який характер музики?   /зворушлива, журлива, сердечна, трагічна, вразлива, трепетна/.
- Намалюйте свої емоції олівцями, поясніть свій вибір кольору
4.      Мікрофон «Враження від уроку»
·         Урок дав мені…
·         Я відчув, що…
·         Після уроку я зрозумів…
5.      Оцінювання учнів
VI. Домашнє завдання.
·         Характеризувати  образи  Івана і Джулії.
·         Повторити визначення  гуманізм, символ, балада
·         Прочитати епілог-лист повісті

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу