Урок
світової літератури у 5 класі
«Г.К.Андерсен. «Соловей». Протиставлення «справжнього» та «штучного» в
казці. Перемога мистецтва над смертю»
Мета: познайомити учнів із віхами життя й
особливостями творчості Ганса Крістіана Андерсена, встановити його роль у
розвитку жанру літературної казки, познайомитися з казкою, показати силу
справжнього мистецтва, відпрацьовувати в учнів навички виразного читання та
переказу казки; розвивати пам'ять, образне мислення; формувати уявлення про
справжню красу; виховувати любов до природи.
Обладнання: портрет Г.К.Андерсена, казка
«Соловей», збірки казок письменника, запис співу солов’я, комп’ютерна
презентація до уроку, учнівський проект.
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Очікувані результати:
учень повинен знати:
-
основні віхи
життя Г. К. Андерсена, незвичайність його долі;
-
любов письменника
до рідної країни та вшанування Данією видатного казкаря;
-
назви, сюжет та
персонажів найвідоміших казок Андерсена («Соловей», «Кресало», «Нове вбрання
короля», «Циганська голка», «Принцеса на горошині», «Гидке каченя» тощо);
учень повинен уміти:
-
цілісно сприймати великий за обсягом текст;
-
визначати головну
думку;
- помічати прекрасне і незвичайне у навколишньому світі.
Епіграф: Ніяка зовнішня
краса
не може бути повною, якщо
вона не оживлена красою внутрішньою.
Віктор Гюго
Хід
уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Привітання.
2. Інтерактивна вправа «Пароль»
ІІ.Мотивація
навчальної діяльності
Слово вчителя. Віталій Біанкі,
російський письменник, автор творів для дітей на науково-природничі теми сказав: «Рослини і
тварини, ліси, гори і моря, вітри, дощі, зорі - увесь світ навколо нас говорить
з нами всіма своїми голосами. Але ми його не чуємо. Тільки малі діти розмовляють з
ним своєю мовою, і незрозумілий лепет їх сам звучить для нас як дзюрчання
струмка, шелест лісу, перекличка птахів. Дітьми ми довго вчимося мови
дорослих. А коли нарешті навчаємося висловлювати свої думки словами, вже
не можемо розповісти, про що ми розмовляли з квітами, птахами, хмарами: забули».
§ А чи треба нам спілкуватися з
природою? А навіщо?
II. Оголошення теми й
мети уроку.
Слово вчителя . Сьогодні ми спробуємо поспілкуватись з чарівним птахом,
героєм твору Г.К.Андерсена – Соловєм . (Слайд 1) Для цього познайомимося з
казкою Андерсена “Соловей”, поповнимо свій словниковий запас, матимемо змогу почути
спів солов’я, спробуємо визначити, що виховує в
читача Андерсен своїм твором, яким чином він розв’язав конфлікт між
справжньою красою та штучною. (Слайд 2)
Робота з
таблицею (заповнити
перші дві колонки)
Знаю
|
Хочу дізнатися
|
Дізнався
|
|
|
|
III. Опрацювання матеріалу уроку.
1.
Слово вчителя. Що ви знаєте про
Андерсена?
А чи знаєте ви, що…(Слайд 3)
Ганс Крістіан Андерсен народився 2 квітня 1805 року в місті Оденсе в
родині бідного шевця.
Злидні,
від яких потерпала сім’я, не затьмарили щасливого дитинства. Батько робив йому саморобні іграшки і розповідав
цікаві казки, які чув у дитинстві.
В Оденсе був театр, де Ганс мав можливість
побачити виступи акторів
Королівського театру Копенгагена. (Слайд 4)
У 14 років Андерсен вирішив
поїхати в Копенгаген, щоб стати відомим. Актором він так і не став. Однак
за-хоплення театром привело його на шлях літературної діяльності. Він писав твори
для театру, романи, подорожні нотатки.
У 60 років Андерсен
отримав почесне звання професора, а в1967 р.його обрали почесним громадянином
рідного Оденсе.
У різних куточках
світу споруджено чимало пам’ятників датському письменнику. Є токож пам’ятники
героям казок Г.К.Андерсена. (Слайд 5)
- Які казки
Г.К.Андерсена ви читали? Про які чули?
Чи, можливо, бачили мультфільми, художні фільми, створені за мотивами
казок датського казкаря? (Слайд 6)
2. Робота з картою.
- Ось Данія – країна де народився Г.К.Андерсен.
Але ми з вами зараз поринемо у світ казки «Соловей» і перенесемося через всю
Євразію в Китай. (Слайд 7)
3. Презентація учнями проекту на тему «Китай»
§ Що ми знаємо про Китай ?
Вам додому було завдання у групах.
Будь-ласка, презентуйте свою роботу. (Проект «Створення інформаційної брошури
про Китай». Учні поділені на чотири групи: «Художники», «Географи»,
«Мистецтвознавці», «Історики». Кожна група готує відповідний розділ брошурки.
На уроці презентують свою роботу і об’єднують всі розділи у брошуру. Група
«Художників» створює обкладинку для інформаційної брошурки.)
IV. Опрацювання змісту казки.
1.Слово
вчителя. Колись у дитинстві
малий Ганс запитав у тата, що таке казка. У відповідь почув: «Якщо справжня казка, то в ній прекрасно
узгоджуються справжнє життя і те, до чого ми прагнемо». Такими й були твори
Андерсена.
Коли Г.К.Андерсен писав твір
«Соловей», перед ним стояв образ коханої жінки Йонні Лінд, шведської співачки,
яку називали «шведським соловейком».
Отже, давайте звернемося до цієї
казки, де розповідається про силу великого і справжнього мистецтва, спробуємо
вияснити, чи всяка краса приносить радість і задоволення. (Слайд 8)
2. Робота
над казкою Г.К. Андерсена «Соловей»
1.Бесіда на первинне
сприйняття
§
Чим схилювала вас
казка «Соловей»?
§
Які почуття
викликала? Чи змінювались ваші почуття протягом читання твору? Як?
§
Що привернуло у
казці вашу увагу?
§
Який уривок
сподобався найбільше?
2.
Словникова
робота: пояснення нових слів з
тексту (арія, імператор, камергер, капельмейстер) (Слайд 9)
3.
Фізкультфилинка
Любить вчитися наш клас,
Та відпочивати час,
Нумо, разом всі присіли.
І на гору полетіли.
Піднімаємось все вище,
Висота стає все ближче!
4.
Опрацювання
тексту казки.
§ Де живе імператор? Знайдіть і зачитайте опис палацу
імператора Китаю.
§ Чи зручно жити в цьому палаці?
§ Який сад в імператора? Чому до квітів прикріпленні
дзвіночки?
§ А чи знає імператор, що відбувається в його країні за
межами прекрасного замку? Що ж відбувається за імператорським садом?
§ Кого зачарувала своїм співом «маленька сіра пташка»?
Доведіть, що спів солов’я був дійсно красивим. (Учні зачитують слова рибалки, кухарочки, мандрівників про спів
солов’я). (Слайд 10)
§ А як імператор довідався про солов’я? Як цей випадок
характеризує імператора?
§ Перекажіть, як
за наказом імператора знайшли птаха.
§ Якими автор показав придворних? Чому вони вихваляли
спів, якого ніколи не чули? (Підлабузники.
Вихваляли те, що похвалив імператор).
§ Зачитайте опис солов’я. Чи таким його уявляли
придворні? А яким?
§
Як відреагував
імператор на спів солов’я? Зачитайте.
§
Чому в імператора
виступила сльози? А давайте і ми послухаємо спів солов’я і спробуємо зрозуміти
імператора? (Слайд 11)
§
Як ви гадаєте,
чому соловей відмовився від нагороди імператора?
§
Як поставилися
люди до солов’я? Чи відчув він себе щасливим у палаці? Чому?
§
Що було у
пакунку, який отримав імператор? Зачитайте, яким був штучний соловей. (Слайд 12)
5.
Кола Вена.
Давайте порівняємо пташок. Знайдемо спільні і відмінні риси
живого і штучного птаха
маленька
сіра
пташка
|
гарно
схожий на
співають, справжнього
приносять та
весь у задоволення коштовному
слухачам
камінні.
|
§
Чому соловей
полетів з палацу?
§
Поясніть успіх штучної пташки.
§
Чому справжній і
штучний соловей не змогли співати разом?
§
Знайдіть і зачитайте фрагмент твору у якому
розповідається про хворобу імператора. Чому імператор почувався самотньо? Що
врятувало імператора від Смерті?
§
Правильно – спів
солов’я
§
Чому саме спів
живого, а не штучного солов’я врятував правителя?
V. Робота з літературознавчими термінами: тема, ідея художнього
твору
Тема – те, про що оповідає
автор;,відповідь на питання, про що
цей твір.
Ідея – узагальнююча, центральна думка твору,його сенс; те, чого вчить твір . (Слайд 2)
VІ. Узагальнення і систематизація
знань
Виберіть приказку, яка
містить головну думку казки
1.
Коня кують, а жаба і собі лапу підставляє.
2.
Кулик невелик, а все-таки птиця.
3.
Не все те золото, що блищить
Відповідь: Не все те
золото, що блищить.
1.
Робота з
епіграфом.
Прочитайте
слова В.Гюго, які є епіграфом нашого уроку.
Як
ви поясните вислів?
Отже, справжнє мистецтво має бути вільне, воно
говорить правду рибалці, дівчинці і імператору. Це дуже мудра казка, бо вона
нагадує, що не можна плутати зовнiшню досконалiсть iз живим мистецтвом. Тому що
навiть найкрасивiша iграшка лишається тiльки забавкою, а справжнє мистецтво
зачiпає за живе i змушує вiдгукуватися усiм серцем, i лише воно може виявитися
сильнiшим за смерть. Мистецтво – дивна сила. Вона може робити чудеса з людиною,
яка доторкнулася до прекрасного, простого i водночас таємничого свiту
мистецтва. Мистецтва, що може перемогти смерть.
VІІ. Підсумок уроку.
1.
Підсумкова
бесіда.
§
Як ви гадаєте,
казка Андерсена «Соловей» про справжню красу та штучну красивість чи милосердя
і вдячність?
§
Чому навчає
казка?
2.
Робота з
таблицею.
Знаю
|
Хочу дізнатися
|
Дізнався
|
|
|
|
VІІІ. Домашнє завдання.
Інд. завд.
Скласти цитатний план казки.
Скласти план за
казкою. Вміти переказувати казку за планом
Коментарі
Дописати коментар