Конспект уроку у 8 класі
Тема: Компаративний аналіз поезії. Ставлення
суспільства до поета і поезії в
творчості Т. Шевченка та М. Лермонтова
Мета: застосовуючи компаративний аналіз показати
ставлення суспільства до поета і поезії, служіння народу поета-пророка;
розвивати творчі й логічні здібності учнів, уміння представляти творчі
напрацювання; формувати навички виразного читання, аналізу поетичного твору,
роботи в групах; виховувати ціннісне ставлення до культурних надбань народу,
розуміння великої сили поетичного слова.
Обладнання: портрети Т.Шевченка, М.Лермонтова; презентації;
картка-путівник уроку.
Тип
уроку: урок позакласного читання
Епіграф:
Лиш
той пророк, хто має серце чисте
І зла в
народ і краплі не несе
І.Кочерга
Хід уроку
І.
Організація класу.
1.
Духовно-естетичний момент. Оцінка емоційного стану учнів.
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
Робота з епіграфом
Уважно і виразно
прочитайте епіграф до уроку.
-
Як ви
розумієте ці слова ?
-
Що,
по-вашому, означає вислів «серце чисте»?
-
Як ви
розумієте слово «пророк»?
-
Яким ви
уявляєте цього чоловіка? (словесне малювання)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Де ж ти?
Великомучениче святий?
Пророче Божий? Ти меж нами,
Ти, присносущий, всюди з нами
Витаєш ангелом святим.
Ти, любий друже, заговориш
Тихенько-тихо про любов.
Про безталанную, про горе;
Або про Бога та про море,
Або про марне литу кров
З людей великими катами.
Заплачеш тихо перед нами,
І ми заплачемо… Жива
Душа поетова святая,
Жива в святих своїх речах,
І ми, читая, оживаєм
І чуєм Бога в небесах.
Це уривок з вірша Т.Шевченка «Мені здається, я не
знаю…», який він присвятив російському поету М.Лермонтову. Я не випадково згадала
цих великих, безмежно талановитих митців, адже саме про них ми з вами будемо
сьогодні говорити на уроці.
ІV. Повідомлення теми і мети
Тема уроку
«Ставлення суспільства до поета і
поезії
в творчості Шевченка та
Лермонтова»
Наше завдання на уроці проаналізувати поезію двох геніїв слова
українського та російського народів з однойменною назвою «Пророк»;
визначити тему та ідею
поезії;
порівняти ставлення
авторів до теми поета і поезії в суспільстві;
визначити художні засоби,
які використовують митці.
V. Основний зміст уроку
1. Ознайомлення з біографією
письменників
(дослідження життєвих
шляхів учні проводять вдома, представляють презентації)
2. Слово вчителя.
Т.Шевченко і М.Лермонтов народились одного року, 1814.
Один – дворянин, другий кріпак, та в обох невблаганна смерть забрала спочатку
матір, а потім і батька. В обох натури творчі і вразливі, унікальний талант
гострий розум. Не судилося їм зазнати щастя подружнього життя, продовжити свій
родовід.
Поезія була їхньою дружиною, твори – улюбленими дітьми.
Доля обдарувала чудодійним даром слова, художнім хистом. Нескореними були за
життя, нескоренні пішли у вічність. Вони закликали сучасників отямитись.
Боролися з царизмом, перебували на засланні. Поети мали що сказати, і мали
мужність це говорити. Їхні вірші з однаковою назвою «Пророк» - заклик до
сучасників. А зараз давайте познайомимось з їхніми поезіями.
3. Виразне читання поезії Т.Шевченка «Пророк»
4. Слово вчителя з елементами бесіди
- Які у вас враження від
поезії?
- А кого з «великих українців» називають пророком? Чому?
Для підтвердження ваших слів я хочу зачитати вам слова Панаса Мирного:
«Шевченкова слава все більше і більше зростала. Це вже був не Кобзар, що
виспівує долю рідного народу, а український пророк, що проповідував людям
любов, правду і братерство»
- Для чого Господь послав
пророка до людей?
- Як суспільство до нього
поставилося?
- Як Господь покарав «рід
лютий і жестокий»? Чи заслужена ця кара?
- Визначте тему поезії.
Ця тема є вічною. Давайте
пригадаємо, що означає вислів «вічна тема». (відповіді дітей). Так до цієї теми
зверталися як українські письменники, так і світові — це і І.Франко, І.Кочерга,
І.Куліш, Митрофан Довгалевський, О.Пушкін, В.Маяковський, Горацій, Гете,
Гердер, Фіхте, Гегель і М.Лермонтов
5. Виразне читання поезії М.Лермонтова «Пророк» (в
оригіналі)
6. Слово вчителя з елементами бесіди
- Яке враження викликав у
вас цей твір ?
Твори Лермонтова українською мовою перекладено багатьма письменниками, але ми з вами сьогодні
познайомимось з Миколою Зеровим та його перекладом.
7. Повідомлення учениці про М.Зерова
8. Виразне читання поезії М.Лермонтова «Пророк»
9. Слово вчителя з елементами бесіди
- Чи вдало М.Зеров передав зміст та ідею
поезії?
- Чи подібний цей твір до Шевченкового
«Пророка»?
- Що в цих віршах
спільне, а що відмінне?
Давайте детальніше
розглянемо ці поезії і порівняємо їх.
10. Робота з таблицею «Компаративний
аналіз поезії»
-
Яку назву
мають вірші Т.Шевченка і М.Лермонтова?
-
Назвіть
героїв поезії Т.Шевченка, М.Лермонтова.
-
Як виражено
ставлення суспільства до поета в поезії в обох творах?
-
Знайдіть у
творах слова, що підтверджують вашу думку.
-
Яка мета пророків у суспільстві?
-
Які відчуття
були у народу стосовно поетів-пророків?
-
Люди, що
мають за мету «скрізь любов вістити», «Святую правду возвістить» - це дар Божий
чи кара?
-
Чому ж народ
так жорстоко повівся з ними?
-
Чи заслуговує
таке суспільство на великих митців?
-
Чи є, на вашу
думку, якісь історичні передумови до написання цих творів?
-
Які художні
засоби використовують митці у своїх поезіях?
Тарас Шевченко
|
Михайло Лермонтов
|
|
Назва вірша
|
«Пророк»
|
«Пророк»
|
Герої
|
Пророк (поет) і люди «лукаві»
|
Поет і суспільство
|
Ставлення до поета
|
«Полюбили Того пророка», «На стогнах каменем побили»
|
«А темний люд на мене зняв Озброєну камінням руку »
|
Мета митця
|
«Свою любов благовістить, Святую правду возвістить»
|
«Я скрізь любов вістити став
І правди чистої науку»
|
Ставлення до пророка
|
«Роде лютий і жестокий»
|
«як зігнули його зневага і проклін»
|
Художні засоби
|
||
метафори
|
«Слова його лились, текли
І в серце падали
глибоко!»;
«Пожерли жертву»
«Замерзлі душі»
|
«Сторінки злості й зопсуття
Скрізь увижають віщі
очі»;
«І зорі слухають мене
І сиплють радісне
проміння»
|
порівняння
|
«Неначе праведних дітей;
«Мов на звірей тих лютих, диких»
|
«Как птицы»
|
епітети
|
«Святую правду»; «Дніпро широкий»; «Господнюю святую славу»; «Господь
великий»; «Глибокі тюрми»
|
«всевідання пророче»; «темний люд»; «Господнім даром»; «слову вічного»
|
архаїзми
|
«Вомісто кроткого пророка»
|
«Бог гласит
его устами»
|
інверсія
|
«Огнем невидимим пекли
Замерзлі душі»
|
«Відколи вічний дав суддя
Мені всевідання
пророче,
Сторінки злості й
зопсуття
Скрізь увижають віщі
очі»
|
VІ. Узагальнення та систематизація
знань
1. Робота в групах
1 група – Вірші Шевченка і Лермонтова з однаковою назвою «Пророк» - заклик
до сучасників. Доведіть свої міркування стосовно цієї фрази.
2 група – Дайте відповідь на питання. Чи нерозуміння суспільством поета має
трагічні наслідки і для кого – для поета чи суспільства?
2. Презентація роботи в групах.
VІІ. Підсумок уроку
- Продовж речення
-
На уроці я
зрозумів-(ла)…
-
Мені дуже
сподобалось…
-
Я навчився-(лась)…
-
Мене вразило…
-
Я ставлюсь до
поезії...
-
Мені
найбільше сподобалось працювати над ...
-
Я сьогодні
відкрив-(ла) для себе ...
-
Найскладнішим
для мене було ... .
2.
Оцінювання
учнів
- Духовно-естетичний момент. Повторна оцінка емоційного стану учнів.
- Вправа “Побажай успіху друзям”.
Народна мудрість
говорить: “Разом і батька легко бити”. Об'єднуйтеся — усі перешкоди подолаєте!
VІІІ. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру на тему «Чи потрібні пророки сучасному
суспільству?»
Коментарі
Дописати коментар