Методична скринька



Підготовка вчителя до уроку
та самоаналіз його ефективності
 
Урок - це педагогічна система, яка об'єктивно інтегрує організаційну, дидактичну, психологічну, виховну та санітарно-гігієнічну підсистеми, діяльність учителя та навчальну діяльність учнів, її результативність
Методичні рекомендації для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів щодо підготовки змісту кожної із основних підсистем уроку (організаційної, дидактичної, психологічної, виховної, санітарно-гігієнічної), вибору принципів, методів і технологій їх реалізації, самоаналізу ефективності кожної з них окремо взятої та уроку в цілому як педагогічної системи. 
 I. Зміст організаційної підсистеми уроку включає такі компоненти: структуру уроку, організацію навчального матеріалу, педагогічну діяльність учителя та навчальну діяльність учнів, навчально-методичного забезпечення і технічного оснащення уроку, раціональність витрат часу на уроці. 
      Розкриємо зміст кожного компонента. 
1. Організація структури уроку. Вчителеві потрібно: чітко визначити структурні компоненти уроку залежно від його типу; продумати організацію кожного структурного компонента уроку, визначити його питому вагу в загальній композиції уроку; поставити цілі, окреслити зміст, методи і засоби навчання на кожному структурному етапі уроку; підібрати для кожного структурного етапу уроку адекватні форми організації навчальної діяльності учнів; забезпечити мобілізацію та оптимальну реалізацію інтелектуальних, фізичних і емоційних ресурсів суб'єктів навчально-виховного процесу на кожному етапі уроку. 
2. Організація навчального матеріалу. Вчителеві потрібно: підібрати чи розробити навчальний матеріал, що відповідає темі, меті та завданням уроку; здійснити логіко-структурний аналіз змісту теми, з'ясувавши її дидактичні та методичні особливості; ранжувати і структурувати навчальний матеріал для кожного етапу уроку; виділити у змісті навчального матеріалу основне, істотне, що підлягатиме обов'язковому засвоєнню; визначити у змісті дидактичного матеріалу описувальну, пояснювальну, інструктивну інформацію; унормувати навчальний матеріал для кожного його структурного компоненту за змістом, обсягом, часом; визначити зміст та обсяг домашнього завдання відповідно до теми уроку. 
3. Організація педагогічної діяльності вчителя і навчальної діяльності учнів передбачає таке: наявність поурочного плану, класного журналу, учнівських зошитів, підручника, довідкової літератури, навчальних посібників, комплектів роздаткового дидактичного матеріалу; забезпечення відповідності змісту педагогічної діяльності вчителя поставленим цілям та завданням уроку; раціональну постановку вчителем цілей і завдань діяльності учнів на уроці з тим, щоб досягти свідомого їх сприймання і осмислення; мотивацію спільної діяльності вчителя та учнів на уроці; планування, нормування, конструювання, прогнозування, діагностування діяльності вчителя та учнів на уроці; засвоєння учнями раціональних способів навчально-пізнавальної діяльності; здійснення контролю, самоконтролю, взаємоконтролю і корекції діяльності вчителя і учнів, її результативності; забезпечення обладнання робочих місць учителя та учнів відповідно до стандартних гігієнічних вимог та вимог ергономіки (зручності та швидкодії у використанні); раціональний розподіл та використання часу на окремі види діяльності вчителя та учнів на уроці. 
4. Організація навчально-методичного забезпечення і технічного оснащення уроку передбачає обладнання уроку (наявність на робочих місцях учителя та учнів підручників, навчально-методичної літератури, навчального приладдя), роздаткового дидактичного матеріалу, інструктивних карток тощо; оснащення уроку необхідними і достатніми наочними приладами, зокрема і ТЗН, аудіовізуальними засобами, комп'ютерами; залучення до організації навчально-методичного забезпечення і технічного оснащення навчального процесу на уроці учнів-консультантів, демонстраторів. 
5. Раціональність витрат часу на уроці включає таке: своєчасний початок уроку; оптимальність витрат часу на взаємне привітання, перевірку відсутніх учнів, огляд санітарного стану класу та зовнішнього вигляду учнів; раціональність витрат часу на процес входження у навчальну діяльність; чітке дозування і корекцію витрат часу на окремі етапи уроку; витрати часу на окремі види педагогічної діяльності вчителя (організаційну, навчальну, стимулюючу, контролюючу); витрати часу на окремі види навчальної діяльності учнів (організацію, планування, нормування, творчу самостійну діяльність, практичну діяльність тощо); своєчасність завершення уроку, забезпечення організованого відпочинку учнів на перерві, провітрювання класного приміщення. 
      II. Зміст дидактичної системи уроку включає такі компоненти: вибір змісту освіти і навчання на уроці; принципів навчання; методів і засобів навчання, форм організації навчальної діяльності учнів на уроці. Сутність змісту кожного компоненту дидактичної підсистеми уроку подаємо нижче. 
1. Вибір змісту освіти і навчання передбачає таке: 
      а) визначення теми, цілей і завдань уроку відповідно до навчальної програми та календарного плану; з'ясування логіко-структурних, дидактичних та методичних особливостей теми уроку; визначення освітньої, виховної та розвивальної цілей уроку відповідно до змісту теми та її особливостей; установлення мети-домінанти уроку та способів її досягнення, проміжних цілей на кожний етап уроку та види навчальної діяльності учнів; розкриття мотивів вивчення теми уроку та навчальної діяльності учнів; вибору форм, методів та засобів стимулювання навчаль­но-пізнавальної діяльності учнів; порівняння результативності навчання з поставленими цілями та завданнями уроку; 
      б) вибір та реалізація змісту навчального матеріалу потребують відповідності його темі, поставленим цілям та завданням уроку; виділення у змісті навчального матеріалу головного, істотного, пояснювальної, ілюстративної та інструктивної інформації; визначення пріоритетних світоглядних понять та ідей, які будуть формуватися на уроці; розподілу навчального матеріалу на смислові частини (блоки), встановлення зв'язків між ними; виявлення внутрішньопредметних та міжпредметних зв'язків, визначення способів їх реалізації на уроці; виявлення освітнього, виховного і розвивального потенціалу навчального матеріалу (в разі необхідності - посилення будь-якого із них); вибору методів та засобів навчання, форм організації навчальної діяльності учнів, за допомогою яких достатньо повно реалізується навчальний матеріал на уроці і досягається поставлена мета; визначення змісту та оптимального обсягу домашнього завдання відповідно до теми та мети уроку; 
      в) диференційований підхід до учнів у навчально-виховному процесі передбачає: добір чи розробку диференційованого дидактичного матеріалу; визначення методів і засобів диференційованої роботи на уроці зі здібними, талановитими і слабкими учнями; методів досягнення мети-домінанти уроку; визначення змісту, форм, застосування методів та засобів диференційованої роботи з учнями на уроці та їх профорієнтації; підготовку диференційованих домашніх завдань; 
       г) реалізація внутрішньопредметних і міжпредметних зв'язків потребує аналізу змісту навчального матеріалу з метою виявлення спільних елементів знань, передбачення способів їх реалізації на уроці; розкриття змісту навчального матеріалу у взаємозв'язку з вивченим раніше та перспективою його використання під час вивчення наступних тем курсу навчального предмета; реалізації змісту, методів, засобів формування загальнонавчальних умінь і навичок учнів з урахуванням міжпредметних зв'язків; визначення і реалізації на уроці провідних наукових ідей, законів, закономірностей навчання, виховання і розвитку учнів; координації зусиль учителів-предметників щодо здійснення профорієнтаційної роботи з учнями на уроці; 
       д) інтенсифікація навчання потребує визначення оптимальної інформаційної місткості навчального матеріалу і способів його реалізації; вибору та реалізації змісту, методів, засобів інтенсифікації навчання; цілеспрямованого дотримання оптимального темпу і ритму навчальної діяльності учнів, що забезпечують її інтенсифікацію; забезпечення оптимальних умов інтеграції змісту навчання, морально-психологічного мікроклімату на уроці; 
       е) демократизація навчання передбачає таке: формування вмінь і навичок колективної навчальної діяльності учнів на основі демократичних норм взаємовідносин між учителем та учнями; врахування індивідуальних особливостей учнів у процесі навчання, активізації їх творчої діяльності: формування активної позиції та установки учнів на самостійне здобуття знань, умінь і навичок; реалізації таких елементів демократизації, як гласність, критика і самокритика, вмінь переконувати, полемізувати, опонувати; спонукання учнів до диференційованого сприймання навчальної інформації і формування вмінь інтегрувати її, робити узагальнення та висновки; залучення учнів до активної участі у навчально-виховному процесі; формування свідомої дисципліни і самодисципліни учнів, створення атмосфери співробітництва і співдружності; 
       є) гуманізація навчання потребує: добору змісту навчального матеріалу, реалізація якого б максимально впливала на емоційну сферу учня, розвиток у нього добрих почуттів, прагнень; формування гуманних мотивів діяльності, основою яких є альтруїстична мета і бажання творити добро; виявлення і реалізації виховного потенціалу навчального матеріалу з метою формування гуманних якостей особистості; широкого використання засобів народної педагогіки з метою формування гуманних рис та переконань учнів; створення на уроці ситуацій, розв'язок яких вимагає від учнів прояву гуманності, сприяє формуванню гуманних відносин у колективі; врахування у процесі навчання проявів емоцій, які миттєво оволодівають учнями (афекту), попередження їх, а в разі виникнення - керування ними; формування ділових, товариських стосунків у колективі класу; поведінки вчителя як зразка гуманної людини з відповідними гуманними якостями і переконаннями; 
       ж) гуманітаризація навчання передбачає забезпечення такого: вибору оптимального варіанта змісту навчального матеріалу в аспекті гуманітаризації освіти і забезпечення якісної його реалізації; внесення коректив (у разі необхідності) в навчальну програму з предмета; реалізації виховного потенціалу навчального матеріалу з метою формування моральних рис і якостей особистості, духовної сфери учнів; виявлення та реалізації міжпредметних зв'язків з метою формування матеріалістичного світогляду, переконань, ідеалів, активної життєвої позиції учнів; добору та розроблення навчального матеріалу, вивчення якого сприяє максимальному впливу на емоційну та інтелектуальну сфери учнів; 
       з) національне спрямовання навчання включає: вивчення та удосконалення української мови як єдинодержавної; формування в учнів почуття гордості за рідний край, історію свого народу, науку та культуру; забезпечення ефективності вивчення історії рідного краю, його географічного та етнографічного розміщення; оволодіння змістом, принципами, формами і методами національного виховання педагогами; створення атмосфери національного духу в навчально-виховному процесі; формування зацікавленості учнів у відродженні національної культури українського народу; активізації громадської діяльності учнів щодо пропаганди та впровадження ідей народної педагогіки у життя школи та сім'ї; 
       і) реалізація традиційних та інноваційних технологій навчання означає: впровадження вчителями вітчизняних і зарубіжних технологій проведення уроку відповідно до його змісту, мети і завдань навчання; в разі потреби - розроблення технології конкретного структурного компонента чи підсистеми уроку, виду навчально-пізнавальної діяльності учнів; упровадження комп'ютерних прогресивних технологій навчання, розроблених та апробованих вітчизняними і зарубіжними вченими-педагогами; модернізацію застарілих технологій; 
       к) перевірка та корекція навчальних досягнень учнів на уроці передбачає таку діяльність: включення у зміст контрольних робіт основних, істотних елементів знань навчального матеріалу; врахування основних вимог до перевірки навчальних досягнень учнів; забезпечення оптимального співвідношення перевірки теоретичних знань учнів та алгоритмів їх практичного застосування; використання інноваційних форм і методів перевірки навчальних досягнень учнів, 12-бальної системи оцінювання навчальних досягнень учнів, удосконалення критеріїв та технологій моніторингу якості знань учнів;забезпечення реалізації змісту, форм і методів корекції знань і способів діяльності учнів з метою усунення прогалин у їхніх знаннях; досягнення засвоєння учнями педагогічно доцільними методами і засобами самоконтролю, взаємоконтролю. 
2. Вибір і реалізація принципів навчання передбачає реалізацію таких підходів: 
       а) принцип науковості навчання зумовлює: необхідність аналізу наукового потенціалу програмного матеріалу, в разі необхідності - його посилення; реалізацію діалектичного підходу до вивчення явищ, процесів, законів навколишньої дійсності; формування в учнів наукового світогляду, озброєння їх методами наукового пізнання, засобами реалізації навчального матеріалу; інтеграцію наукових знань у процесі навчання, розкриття хибності антинаукових теорій; 
       б) принцип наочності передбачає: вибір педагогічно доцільного комплексу наочних посібників, зокрема і ТЗН; раціональне використання наочності для концентрації уваги учнів на основному, істотному у навчальному матеріалі; 
       в) принцип проблемності навчання означає визначення змісту навчального матеріалу, який буде вивчатися, з використанням проблемного методу; створення проблемної ситуації у процесі вивчення нового матеріалу; здійснення управління пошуково-пізнавальною діяльністю учнів; дотримання послідовності етапів проблемного навчання як творчого процесу; необхідність вибору і реалізації методів та засобів пошуково-пізнавальної діяльності учнів; 
       г) принцип самостійності й активності учнів у процесі навчання зумовлює посилення соціально-педагогічної мотивації учіння та набуття освіти; раціональну організацію самостійної навчально-пізнавальної діяльності учнів; максимальне включення в різні види самостійної діяльності учнів на уроці; набуття учнями навичками самостійного одержання інформації, її оброблення, аналізу, використання; формування в учнів стійкої потреби у самоосвіті та оволодінні способами надбання знань; 
       д) принцип систематичності і послідовності навчання обумовлює формування знань, умінь і навичок учнів у логічній послідовності, дотримання логічних зв'язків у використанні методів, засобів та форм організації навчальної діяльності учнів; вироблення в учнів навичок раціонального планування навчальної діяльності, вмінь систематизувати та узагальнювати способи діяльності; забезпечення здобуття системи знань учнями у процесі виявлення внутрішньопредметних і міжпредметних зв'язків; здійснення систематичного і послідовного контролю навчальних досягнень учнів; 
       е) принцип врахування індивідуальних особливостей учнів у процесі навчання означає дотримання такого: врахування у процесі навчання психофізіологічних, вікових та індивідуальних особливостей учнів; диференційований відбір змісту, методів і засобів навчання, форм організації навчально-пізнавальної діяльності учнів; стимулювання самостійної індивідуальної пошуково-дослідної роботи учнів; максимальне залучення учнів до різних видів навчально-пізнавальної діяльності; виявлення і реалізацію творчого потенціалу учнів; індивідуальний підхід до оцінки знань, умінь і навичок учнів; 
       є) принцип свідомості і міцності засвоєння знань, умінь та навичок учнів зумовлює формування в учнів діалектико-матеріалістичного розуміння світу; розкриття значущості знань як інструмента самопізнання; озброєння учнів способами систематизації і узагальнення знань, методами учіння, зокрема самоосвіти, самореалізації, самовдосконалення; використання ефективних методів розвитку основних психічних процесів учнів; забезпечення єдності знань і переконань, слова і дії, свідомості і поведінки учнів; 
       ж) принцип зв'язку теорії з практикою, навчання з життям потребує: розкриття у процесі навчання об'єктивних закономірностей, законів, ідей; формування в учнів нового мислення, вміння жити в нових суспільних відносинах; ознайомлення учнів з основами сучасного виробництва, соціально-економічними перетвореннями у нашій країні та за рубежем; висвітлення способів підвищення продуктивності праці виробників, працівників культури і науки; розкриття сутності і специфіки політичних і соціально-економічних процесів, які відбуваються нині в нашій країні; необхідність інформування учнів про стан соціально-економічних і правових відносин між країнами світу; широке використання в навчально-виховному процесі засобів масової інформації, зокрема - передач щодо позитивного досвіду трудових колективів району, міста, області, країни; 
       з) принцип єдності освітньої, виховної і розвивальної функцій навчання зумовлює аналіз програмового матеріалу з метою виявлення його освітнього, виховного та розвивального потенціалів; визначення триєдиної мети навчання: освітньої, виховної, розвивальної; раціональний вибір змісту, методів і засобів навчання, форм організації навчальної діяльності учнів з метою досягнення триєдиної мети уроку; формування способів розумової діяльності учнів, розвиток їх образного, логічного, абстрактного і конкретного мислення у процесі навчання; поєднання факторів інтенсифікації та оптимізації навчання учнів; розвиток творчих здібностей школярів; необхідність максимально ефективного впливу особистості вчителя на учнів.
Класифікація уроків літератури

Типи уроків доцільно визначати окремо для 5-8 і 9-11 класів. 
На мою думку, можлива така класифікація типів уроків літератури: 

5-8 класи
1. Коментоване читання художнього твору. 
2. Цілісний аналіз творчості письменника. 
3. Робота над текстом художнього твору. 
4. Бесіда з позакласного читання. 
5. Інтегрований урок. 
6. Комбінований урок. 
7. Оглядовий урок. 
8. Урок письмової роботи. 
9. Урок зв'язного мовлення. 
10.Урок систематизації та узагальнення знань учнів. 

9-11 класи
1. Лекція-огляд творчості письменника. 
2. Урок-презентація твору письменника. 
3. Урок - семінарське заняття. 
4. Урок-бесіда з позакласного читання. 
5. Урок-імпровізація. 
6. Урок поглибленого вивчення твору письменника. 
7. Урок-пошук. 
8. Урок-дискусія. 
9. Урок зв'язного мовлення учнів. 
10. Підсумковий урок. 
11. Комбінований урок. 
12. Інтегрований урок. 
13. Урок-екскурсія. 
14. Оглядовий урок. 
15. Нестандартні уроки. 


Конструктор сучасного уроку
Індукція: («наведення») створення емоційного настрою, включення підсвідомості, сфери відчуттів кожного учасника, створення особистого ставлення до предмета обговорення) . ІНДУКТОР – слово, образ, фраза предмет, що викликає асоціацію.
Творча майстерня вчителя і учня від емпатії до катарсису
емпатія – розуміння внутрішнього емоційного стану комуніканта, суб’єкта
катарсис – очищення, оздоровлення, перевтілення в героя античної трагедії, у світ його почуттів
Очікувані результати • Створюємо інноваційне освітнє середовище;
                                          • реалізуємо змістове поле уроку;
                                          • інтерпретуємо і аналізуємо художній твір.
Структура уроку.  Під структурою уроку розуміють схеми зв’язків послідовних відношень між його елементами (дидактичними елементами (полями), які в свою чергу складаються з дидактичних моментів)
Поле цілевизначення
Змістове поле  (емоційне поле)
Технологічне поле (мотиваційне поле)
 Рефлекивне поле  
Сучасне освітнє середовище класу • 8 сфер уроку:  сфера комфорту, новин, інформації, відкриттів, матеріалів, комунікації, усамітнення, вчителя.
Компетентнісний урок – інноваційне освітнє середовище.
Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку: • формування компетентностей; • розвитку компетентностей; • перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей; • корекції основних компетентностей; • комбінований урок
Етапи роботи майстерні (За Ж. Піаже) • 3. Самоконструкція. • 4. Соціоконструкція. • Афішування. • Розрив між реальним результатом і очікуваннями. • Рефлексія. Перехід на новий рівень.

Технологічне поле уроку
Тема. А…
 Мета: навчальна; розвивальна; виховна.
Тип. А…
 Обладнання: а, а, а.
Хід заняття 1.
1.      Мотиваційний етап
• Забезпечення емоційної готовності до заняття.
 • Актуалізація суб'єктного досвіду.
• Актуалізація знань.
Позаструктурні компоненти:
• Організаційні моменти
 • Мотиватори
• Вироблення правил та рутин, мантри
Забезпечення емоційної готовності до заняття.
 Актуалізація суб'єктного досвіду.
 Актуалізація знань.
2. Етап цілевизначення і планування
·         Повідомлення теми
·         Визначення очікуваних результатів
·         Формулювання цілей: розгляд проблемного питання, пошук проблеми, висунення гіпотези, релакси, валеохвилинки, вибір правил та лідера, розподіл в команді.
3.      Етап опрацювання навчального матеріалу (Змістовий)
      Аналіз та інтепретація художнього твору
Читання як діалог із книгою і автором
4+4 – наскрізні змістові лінії, предметні змістові лінії
Інтерпретація - це переоформлення художнього змісту твору через його виклад мовою інших…. Суб’єктів, видів мистецтва або мовою науки.
Принципи відбору творів мистецтва для уроку літератури: ілюстративний, фоновий, сюжетно-тематичний, асоціальний.
Шляхи аналізу художнього твору
Традиційні: пообразний, проблемно-тематичний, за автором.
Нетрадиційні: композиційний, лінгвістичний, стилістичний, структурно-семантичний, філологічний, контекстуальний, компаративний, герменевтичний, інтертекстуальний, культурологічний,
Інтерпретація художнього тексту: • здогадка, припущення, висунення гіпотези;
                                                       • виведення наслідків і їх зіставлення з відомими даними;
                                               • узгодження двох перших етапів, внаслідок чого осягається сенс тексту.
Інтерпретація тексту є своєрідною взаємодією двох світів: внутрішнього світу літературного твору і світу читача. (Які роздуми викликає у поета видовище природної стихії? Визначити своє первинне враження від вірша. Описати який його основний настрій. Які образотворчі, виразнооцінні засоби представлені у вірші? У чому проявляється поетична майстерність автора?)
Аналіз художнього тексту: алгоритм змісту Тематика (відображає реальність): • а) конкретноісторичні теми; • б) «вічні» теми. Проблематика (ставить запитання): • а) міфологічна; • б) національна; • в) супільно-політична; • г) соціокультурна; • д) морально-етична. Ідейний концепт (висловлює авторську позицію): • а) автор авторська оцінка; б) авторський ідеал; в) пафос твору: героїчний, трагічний, драматичний, сентиментальний, романтичний, гумористичний , сатиричний… Деталь (зовнішня і внутрішня): Композиція : • а) центральний образ; • б) сюжет і фабула; • в) позасюжетні елементи; • г) система образів; • д) форма розповіді, жанр. Хронотоп (Художній час і простір): а) відношення сюжету до фабули; б) ретроспекція і проспекція; в) послідовність і переривання художнього часу; г) умовність або відсутність часу і місця дії.

 4. Рефлексивно-оцінювальний етап (соціоконструкції, афішування)
Розрив між очікуванням та реальним результатом
Рефлексія.  Метод проблемнорезервного аналізу будь-яких (передовсім інноваційних) технологій чи проектів.
Домашнє завдання: • Проект, назва, паспорт. • Реклама проекту. • Маршрут. • Дорожна карта. • Ментальна карта. • Глосарій та література до теми.




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу